Wielrennen in Limburg in de eerste helft van de twintigste eeuw. Een 'volkssport' tussen rijk, provincie en lokaal initiatief

Auteurs

  • Manuel Stoffers Sociaal Historisch Centrum voor Limburg

DOI:

https://doi.org/10.58484/ssegl.v64i12333

Trefwoorden:

twintigste eeuw, sportgeschiedenis, Limburg, wielersport

Samenvatting

Limburg, the southern-most province of the Netherlands, prides itself in being more devoted to cycling as a sport than any other Dutch province, surpassed perhaps only by Noord-Brabant. And indeed, earlier research has shown that a remarkably high number of road races were organised in Limburg since the 1950s. This paper traces the beginning of the provincial enthusiasm for road racing back to the 1930s, when the provincial government, despite the national ban on road racing, increasingly allowed races on provincial and local roads. Using sources from provincial and local archives and historic newspapers, the paper investigates the character and origins of the accommodating provincial road racing regime. In the end, the presence of hills, the internationalisation of competitive cycling, the established tourist trade in the region, the strong concentration of workers in the Limburgian mining districts, and the economic crisis of the 1930s all come together in explaining the rise of Limburg as a road cycling region. During the war, road racing did not decline: the new regime in The Hague at least partly spoke in favour of road racing, while the provincial government came to be led by NSB frontman Max de Marchant et d’Ansembourg, who had organised cycling races in the 1930s himself. The paper thus traces the first instance of Limburg’s favourable provincial policies towards cycling as sport and leisure activity, which established a tradition that lasts until today.

Biografie auteur

  • Manuel Stoffers, Sociaal Historisch Centrum voor Limburg

    Manuel Stoffers (1963) is historicus en werkt als universitair docent aan de Faculteit der Cultuur- en Maatschappijwetenschappen van de Universiteit Maastricht. Hij publiceerde de afgelopen jaren regelmatig over de geschiedenis van het fietsen in binnen- en buitenlandse vakbladen en in academische en meer populaire bundels. In het SHCL Jaarboek 2016 verscheen van zijn hand al eerder een bijdrage over de fietsgeschiedenis van Zuidoost-Limburg. 

Downloads

Gepubliceerd

01-12-2019

Nummer

Sectie

Artikelen

Citeerhulp

Wielrennen in Limburg in de eerste helft van de twintigste eeuw. Een ’volkssport’ tussen rijk, provincie en lokaal initiatief. (2019). Studies over De Sociaaleconomische Geschiedenis Van Limburg Jaarboek Van Het Sociaal Historisch Centrum Voor Limburg, 64, 172-205. https://doi.org/10.58484/ssegl.v64i12333