Evaluatie door casemanagers dementie
Een explorerende praktijkstudie naar vormen en inhoud
Trefwoorden:
casemanagement dementie, evaluatie, methodisch werkenSamenvatting
Achtergrond Deze praktijkgerichte explorerende studie beoogt inzicht te geven in dewijzewaarop
casemanagers dementie vorm en inhoud geven aan de evaluatie van hun begeleiding van het
informele zorgnetwerk.
Methode Er is gebruik gemaakt van een combinatie van kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmethoden,
uitgevoerd onder 57 casemanagers dementie, verbonden aan drie verschillende dementienetwerken.
Resultaten De kwantitatieve en kwalitatieve data zijn ondergebracht in vier thema’s: (1) houding
ten aanzien van evaluatie, (2) vormen van evaluatie, (3) uitvoering van evaluatie en (4) inhoud van
evaluatie. Er bestaat diversiteit in vorm en inhoud van het evalueren door casemanagers met cliënten
enmantelzorgers. Casemanagers erkennen het belang van een tussentijdse- en eindevaluatie,
maar het ismoeilijk daarmethodisch vorm aan te geven. Belemmeringen die casemanagers
ervaren, hebben te maken met cliënt- en professionalfactoren en laten hierin diverse aspecten
zien.
Conclusie Casemanagers evalueren vooral informeel en doorlopend om hun begeleiding op de
behoeften van cliënt en mantelzorger af te stemmen. In mindere mate gebruiken casemanagers
evaluatie om de kwaliteit van hun handelen systematisch te toetsen. Een vervolgdiscussie over
vorm en inhoud van evalueren dientmet casemanagers en cliënten op individueel, professioneel
en maatschappelijk niveau gevoerd te worden.