Een verkenning van competentieontwikkeling in leeromgevingen op de grens van opleiding en beroepspraktijk

Auteurs

  • Amber Kornet
  • Margot van Rees
  • Stephan Corporaal
  • Floor Venhuis

DOI:

https://doi.org/10.59532/tvho.v41i4.18315

Trefwoorden:

boundary crossing, adaptief vermogen, zelfsturend leervermogen, multidisciplinair samenwerken, hybride leeromgeving

Samenvatting

In het hoger onderwijs zijn diverse hybride leeromgevingen ontstaan op het snijvlak van onderwijs en werkveld. Dit artikel verkent hoe deze leeromgevingen adaptief vermogen, zelfsturend leervermogen en multidisciplinair samenwerken stimuleren. Bij 12 hybride leeromgevingen zijn 42 interviews afgenomen, waarin drie categorieën van interventies zijn geïdentificeerd: 1) coaching gericht op het stellen van doelen, monitoren van voortgang, en reflectie dat zelfsturing ondersteunt (2) structureren van taken zodat planvorming en reflectie elkaar kort-cyclisch opvolgen, en (3) inzetten van werkvormen gericht op leren kennen en benutten van elkaars kwaliteiten en perspectieven zodat deze perspectieven worden ingezet in besluitvorming. Deze interventies in combinatie met kenmerken van de leeromgeving zoals het werken aan wicked problems, verantwoordelijkheid krijgen, tijd om te leren en diversiteit aan stakeholders, lijken adaptief vermogen, zelfsturend leervermogen en multidisciplinair samenwerken te stimuleren.

Downloads

Gepubliceerd

2023-12-27

Nummer

Sectie

Onderzoeksartikel

Citeerhulp

Een verkenning van competentieontwikkeling in leeromgevingen op de grens van opleiding en beroepspraktijk. (2023). Tijdschrift Voor Hoger Onderwijs, 41(4). https://doi.org/10.59532/tvho.v41i4.18315