Op weg naar harmonie. Leren samenwerken in zorg over de grens
Refectie op het proefschrift “Waves towards harmony. Learning to collaborate in healthcare across borders.”
DOI:
https://doi.org/10.59532/tvho.v41i4.18316Trefwoorden:
gezondheidszorg, internationaal, samenwerken, interprofessioneel leren, onderwijsontwerpSamenvatting
Samenwerking in zorg over de grens (cross-border care) biedt kansen voor gezondheidszorg in de grensregio, maar die samenwerking blijkt een uitdaging. Als we weten hoe zorgprofessionals kunnen leren om over landsgrenzen samen te werken, kan optimaal gebruik gemaakt worden van cross-border care mogelijkheden. In dit proefschrift onderzochten we twee hoofdvragen: 1) Wat zijn de perspectieven en behoeften van zorgprofessionals en patiënten in cross-border care in een Europese grensregio? en 2) Hoe kan onderwijs dat is ontworpen met praktische behoeften en theoretische inzichten, cross-border care ondersteunen? Uit onderzoek bleek een gebrek aan inzicht in verschillen tussen zorgsystemen en zorgprofessionals uit verschillende landen, wat leidt tot uitdagingen voor zowel zorgprofessionals als patiënten. Onderwijsinterventies over cross-border care op basis van authentieke, collaboratieve en reflectieve leerprincipes bieden mogelijkheden om dit inzicht te vergroten. Echter, internationale verschillen vormen niet alleen uitdagingen voor zorg, maar ook voor leren. Zorgprofessionals uit verschillende landen moeten niet alleen over letterlijke grenzen heen leren, maar ook over de grenzen van hun community of practice. Patiënten kunnen daarin een belangrijke rol spelen, gezien hun unieke kijk op het cross-border care proces. Ten slotte is iedere cross-border care situatie uniek. Onderwijsinterventies, evenals onderliggende leerprincipes, zullen moeten worden aangepast aan de context.
Downloads
Gepubliceerd
Nummer
Sectie
Licentie
Copyright (c) 2023 Juliëtte A. Beuken , Daniëlle M. L. Verstegen, Mara E.J. Bouwmans, Diana H.J.M. Dolmans
Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.