De noodzaak van conflictonderwijs in het hoger onderwijs
DOI:
https://doi.org/10.59532/tvho.v41i4.18318Trefwoorden:
conflictonderwijs, tegenspraak, hoger onderwijsSamenvatting
In dit artikel wordt het begrip conflictonderwijs geïntroduceerd. Conflict wordt gedefinieerd als: een conflict is een kwestie waarover grote tegenstellingen bestaan en waarover door de te onderscheiden partijen strijd wordt gevoerd. Hoger onderwijs heeft twee centrale taken: zekerheid-biedend onderwijs en onzekerheid-onderzoekend onderwijs. De eerste conserveert kennis en cultuur, de tweede richt zich op transformatie en innovatie. Deze tweede taak is onderontwikkeld. Conflictonderwijs gebruikt professionele maatschappelijke conflicten om hier invulling aan te geven. Daarvoor is het nodig de opleiding en begeleiding van leraren aan te passen, de ontwikkeling van een curriculum conflictonderwijs tot stand te brengen en een passende onderwijsdidactiek te formuleren.
Downloads
Gepubliceerd
Nummer
Sectie
Licentie
Copyright (c) 2023 Jan G. Pouwels
Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.