Werelden van verschil: aard en intensiteit van interprofessionele samenwerking tussen basisonderwijs en kinderopvang
Samenvatting
Intensieve samenwerking tussen basisonder- wijs en kinderopvang wordt in toenemende mate noodzakelijk geacht om kinderen een doorgaande ontwikkelingslijn te kunnen bie- den. Ondanks alle maatschappelijke aandacht voor dit vraagstuk is wetenschappelijke ken- nis over het onderwerp echter nog zeer be- perkt. Het doel van deze studie is daarom om meer inzicht te krijgen in de aard van de inter- professionele samenwerking (IPS) tussen kinderopvang en basisonderwijs en de knel- punten die hierbij een rol spelen. Een meer- voudige casestudy bij zestien kindcentra is uitgevoerd om de aard en intensiteit van IPS te onderzoeken. Via twee dataverzamelings- methoden, een focusgroepinterview met medewerkers en individuele interviews met leidinggevenden van beide sectoren, zijn data verzameld. Voor de analyse van gegevens is een analysemodel ontwikkeld, gebaseerd op een gevalideerd model uit de gezondheids- zorg. Resultaten laten zien dat IPS een multi- dimensioneel construct is: IPS vindt gelijk- tijdig met verschillende intensiteiten plaats. Zeven van de twaalf subdimensies bevin- den zich op het niveau van coöperatie. Een lage intensiteit van IPS is gevonden binnen de normatieve dimensie. Uit analyse van de knelpunten blijkt dat er een grote mate van ongelijkheid bestaat tussen de samenwer- kingspartners en dat dit belemmerend is voor intensivering van IPS.