Onderwijsvernieuwing als interpretatief onderhandelen Een studie van het M-decreet bij secundaire scholen
Samenvatting
De implementatie van onderwijsvernieuwin- gen is een complex proces waarbij school- teamleden vernieuwingsoproepen interpre- teren en vertalen naar hun eigen situatie. Op basis van een kwalitatieve meervoudige gevalsstudie van vijf secundaire scholen die het M-decreet (gericht op meer inclusief on- derwijs) implementeren biedt deze studie een conceptuele concretisering van het implemen- tatieproces van onderwijsvernieuwingen. De analyse van (voornamelijk) interviewdata met 25 schoolteamleden illustreert hoe implemen- tatieprocessen beschouwd kunnen worden als het resultaat van interpretatieve onderhande- lingsprocessen en hoe agenda’s van actoren (bestaande uit doelen en belangen) een be- langrijke rol spelen in dit proces. Die concep- tuele concretisering bouwt verder op inzichten uit het betekenisgevingsperspectief en de rol van structuren, maar belicht daarnaast ook het strategische en politieke karakter van de ver- taalprocessen bij vernieuwingen.