Theorie en praktijk van historisch literatuuronderwijs: een vignettenonderzoek
Samenvatting
Dit artikel is onderdeel van een onderzoek
dat zich richt op het ontwerpen van een
gamificationdidactiek voor historisch
literatuuronderwijs in de bovenbouw van
het vwo. Het gaat in op de vraag in
hoeverre het belangrijkste inhoudelijkdidactische ontwerpprincipe dat op basis
van een theoretische studie is geformuleerd,
aansluit bij de praktijk. Dit ontwerpprincipe
houdt in dat een didactiek voor historisch
literatuuronderwijs vier benaderingen
moet combineren: een historische, tekstgerichte, contextgerichte en een lezersgerichte benadering. Om na te gaan in
hoeverre dit ontwerpprincipe aansluit bij
de gangbare praktijk van docenten, is een
vignettenonderzoek uitgevoerd onder negen
docenten Nederlands die lesgeven in de
bovenbouw van het vwo. In dit onderzoek
zijn les- en toetssituaties voorgelegd die de
verschillende benaderingen representeren. De
docenten beoordeelden de voorgelegde lesen toetssituaties op de mate waarin zij deze
herkennen en zelf toepassen in hun lespraktijk.
De resultaten laten zien dat de docenten alle
vier de benaderingen herkennen en toepassen.
Dit betekent dat het ontwerpprincipe uit de
theoretische studie, namelijk dat een didactiek
voor historisch literatuuronderwijs vier
benaderingen moet combineren, aansluit bij
gangbare praktijken en dat het verantwoord
is om het geformuleerde basisprincipe te
operationaliseren in het ontwerp. [...]