Naar een beter begrip van de intra-klasse correlatie: Een reactie op de discussiebijdrage “Schoolverschillen en schooleffecten in het voorgezet onderwijs”

Auteurs

  • A.C. Timmermans

Samenvatting

In de discussiebijdrage “Schoolverschillen
en schooleffecten in het voorgezet
onderwijs” (Lek, Feskens, & Scheerens,
2020) wordt gewezen op enkele voorbeelden
waarin onderzoekers of beleidsmakers
blijk hebben gegeven nog onvoldoende
grip te hebben op gepresenteerde intraklasse correlaties. In deze reactie beschrijf
ik de noodzaak om een veel explicieter
onderscheid te maken tussen de intra-klasse
correlatie als een generieke maat voor de
mate van afhankelijkheid van hiërarchisch
gestructureerde data en het onderliggende
statistische meerniveau-model en benoem
ik een aantal misinterpretaties van de intraklasse correlatie uit de discussiebijdrage. Ik
ga in op drie thema’s, namelijk: 1) De intraklasse correlatie is een generieke parameter
die gebruikt kan worden voor het beschrijven
van variantiecomponenten uit verschillende
statistische meerniveau-modellen voor
hiërarchisch gestructureerde data. 2) Een
intra-klasse correlatie als verhouding tussen
variantiecomponenten kan niet rekening
houden met eventuele correctiefactoren zoals
initiële prestaties, andere kenmerken van
leerlingen of schoolsystemen; dat kan alleen
in het onderliggende meerniveau-model. 3) De
intra-klasse correlatie is geen geschikte maat
om de grootte van verschillen in prestaties
tussen scholen tussen verschillende landen
te vergelijken. Ten slotte roep ik auteurs van
onderzoeksverslagen op om veel explicieter te
zijn dan tot nu toe gebruikelijk in de specificatie
van het onderliggende meerniveau-model.
[...]

Downloads

Gepubliceerd

2023-02-10

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Naar een beter begrip van de intra-klasse correlatie: Een reactie op de discussiebijdrage “Schoolverschillen en schooleffecten in het voorgezet onderwijs”. (2023). Pedagogische Studiën, 98(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/13704