Dynamisch toetsen van onderzoeksvaardigheden op het terrein van Natuur en Techniek bij leerlingen van groep 8 van het basisonderwijs
Trefwoorden:
dynamisch toetsen, natuur en techniek, peilingsonderzoek, formatief evalueren, onderzoekend leren, toegankelijkheid, regulatieve hulp, responsiviteit voor ondersteuningSamenvatting
In een heranalyse van data van een peilingsonderzoek in het najaar van 2015 is nagegaan wat
de informatieve meerwaarde kan zijn van dynamisch toetsen ten opzichte van statisch toetsen, voor het vaststellen van onderzoeksvaardigheden uit het domein Natuur & Techniek bij leerlingen uit groep 8 van het basisonderwijs. Hiertoe zijn de data (n=203) gebruikt van één van de praktische opdrachten uit het peilingsonderzoek, de knikkerbaan. Bij de afname van de opdrachten is afhankelijk van de voortgang bij de deeltaken, lees-, proceshulp en inhoudelijke hulp verstrekt, volgens een vast protocol van ‘graduated prompts’. Analyses gericht op het vaststellen van de gemaakte progressie in
experiment 2 na ondersteunde deelname aan experiment 1 brachten groepen met een verschillend leerpotentieel aan het licht. De grootste geconstateerde progressie maakten leerlingen die in experiment 1 ook na alle hulp niet tot een oplossing van een deelopdracht kwamen, maar daar wel zelfstandig in slaagden in experiment 2. Het relatieve aandeel van niet-oplossers in experiment 1 met deze progressie bedroeg 36 % bij variabelen instellen 42% bij herhaald meten en 56% bij conclusies trekken.
[...]