Beroepseisen, energiebronnen en beroepstevredenheid van leraren
Secundaire analyses van TALIS 2018 data van Nederland en Vlaanderen
Trefwoorden:
TALIS 2018, beroepstevredenheid, leraren, beroepseisen, energiebronnenSamenvatting
Gezien het lerarentekort in Nederland en Vlaanderen is het niet alleen van belang om de in- en uitstroom van studenten van de lerarenopleidingen te vergroten, ook is het zaak de beroepstevredenheid te verhogen van leraren die eenmaal hebben gekozen voor het leraarsberoep. Op basis van secundaire analyses van TALIS 2018-data van leraren primair en voortgezet onderwijs in Nederland en Vlaanderen zijn beroepseisen, energiebronnen die leraren tot hun beschikking hebben en hun beroepstevredenheid in kaart gebracht. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het Job Demands Resources model. Uit de regressie-analyses komt naar voren dat met name ervaren spanningen in het beroep en ervaren stress in lesgeven en klasmanagement een negatieve relatie vertonen met beroepstevredenheid. Tevens blijkt dat maatschappelijke waardering van het leraarsberoep, een sociale motivatie voor het leraarsvak en een veilig leer- en werkklimaat in school positief samenhangen met beroepstevredenheid van leraren. De resultaten worden bediscussieerd in het licht van resultaten uit ander onderzoek en meer specifiek, onderzoek waarin ook gebruik is gemaakt van TALIS-data.