Bevorderen van Interculturele Competenties van Studenten in het Hoger Onderwijs door het volgen van een Practicummodule

Auteurs

  • L.A.L. de Meijer
  • A.S. Dias-Broens
  • R.P. Wolff
  • M. Meeuwisse

Trefwoorden:

interculturele competenties, hoger onderwijs, multiculturele persoonlijkheid, cognitieve culturele intelligentie

Samenvatting

Door globalisering is onze samenleving en daarmee o.a. de studentpopulatie in het hoger
onderwijs, meer en meer cultureel divers geworden. Een meer diverse studentpopulatie
betekent echter niet dat er meer interculturele student-interactie plaatsvindt (Glass et al.,
2013). Terwijl dergelijke interactie studenten zou kunnen helpen bij de ontwikkeling van hun
interculturele sensitiviteit en competenties. In het huidige onderzoek werd de ontwikkeling
van interculturele competenties onderzocht, via het volgen van een practicummodule Intercultural Sensitivity & Competences met daarin nadruk op interculturele interacties tussen studenten. Daarbij bestudeerden we exploratief of multiculturele kenmerken van studenten, zoals de multiculturele persoonlijkheid, invloed hebben op de ontwikkeling van deze competenties. Met behulp van een
quasi-experimenteel pretest / posttest design, bestudeerden we een groep van 70 studenten
Sociale en Gedragswetenschappen van een grootstedelijke Nederlandse universiteit. De
resultaten lieten zien dat het bevorderen van betekenisvolle interculturele interacties tussen studenten – via de practicummodule – de ontwikkeling van interculturele competenties
stimuleert. [...]

Downloads

Gepubliceerd

2022-02-10

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Bevorderen van Interculturele Competenties van Studenten in het Hoger Onderwijs door het volgen van een Practicummodule. (2022). Pedagogische Studiën, 99(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/13732