Onderzoek naar de relatie tussen professionele leergemeenschapkenmerken in vakgroepen, professionele ontwikkeling van leraren en leiderschap

Auteurs

  • J. Valckx
  • G. Devos
  • R. Vanderlinde

Trefwoorden:

departments, departmental leadership, principal leadership, professional learning communities (PLCs), vakgroepen, vakgroepleiderschap, schoolleiderschap, professionele leergemeenschappen (PLG’s)

Samenvatting

Leraren hun professionele ontwikkeling (PO) is belangrijk voor de kwaliteit van onderwijs. Professionele leergemeenschappen (PLG’s) worden beschouwd als veelbelovende contexten voor deze PO. Deze studie onderzoekt PLG-kenmerken in vakgroepen in secundaire scholen en de rol van deze kenmerken voor leraren hun PO. Deze studie gaat ook na hoe leiderschap deze PLG-kenmerken en PO faciliteert. Gebaseerd op leraren hun percepties over de sterkte van PLG-kenmerken in hun vakgroep, werden twee hoog- en twee laagscorende PLG-vakgroepen geselecteerd voor een kwalitatief exploratief casestudie onderzoek. Semigestructureerde interviews (n=21) met leraren wiskunde, Frans en Project Algemene Vakken (PAV), vakgroepvoorzitters en schooldirecteurs vonden plaats. De resultaten toonden aan dat hoogscorende PLG-vakgroepen potentieel hebben voor leraren hun PO. Deze leraren hebben een gedeelde en vakgerelateerde PO. Daarnaast verschillen de leiderschapspraktijken van schooldirecteurs en vakgroepvoorzitters in de hoog- en laagscorende PLG-vakgroepen. De samenwerking tussen leraren en hun PO wordt meer gestimuleerd door schooldirecteurs en vakgroepvoorzitters van hoogscorende PLG-vakgroepen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-04-01

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Onderzoek naar de relatie tussen professionele leergemeenschapkenmerken in vakgroepen, professionele ontwikkeling van leraren en leiderschap. (2023). Pedagogische Studiën, 95(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/13974