Professionele ruimte van promoverende leraren: Bijdrage aan professionele ontwikkeling en schoolontwikkeling

Auteurs

  • H. Oolbekkink-Marchand
  • H. Leeferink
  • P. Meijer

Trefwoorden:

professionele ruimte, promotieonderzoek, professionele ontwikkeling, schoolontwikkeling, professional space, teacher agency, PhD research, professional development, school development

Samenvatting

Promotieonderzoek door leraren wordt steeds vaker ingezet om enerzijds een brugfunctie tussen wetenschappelijk onderzoek en de onderwijspraktijk te vervullen, en anderzijds om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Onderzoek door leraren blijkt impact te hebben op professionele ontwikkeling maar de impact op schoolontwikkeling is echter beperkt. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat leraren beperkte professionele ruimte ervaren. Onderhavige studie probeert daarom meer inzicht te krijgen in de ervaren professionele ruimte van leraren en de samenhang met impact op professionele ontwikkeling enerzijds en schoolontwikkeling anderzijds. Daartoe werden gedurende een schooljaar gegevens verzameld bij twintig leraren met een promotiebeurs middels semigestructureerde interviews en digitale logboeken. De resultaten laten zien dat leraren professionele ruimte ervaren voor professionele ontwikkeling maar dat zij sterk verschillen in het ervaren van professionele ruimte voor schoolontwikkeling. Ervaren professionele ruimte hangt samen met verschillende persoonlijke en contextuele factoren. Bij de leraren die ruimte ervaren voor schoolontwikkeling levert een combinatie van persoonlijke (e.g. motief om onderzoek te doen, professionele geschiedenis) en contextuele factoren (e.g. actieve betrokkenheid van de schoolleider, leercultuur) een positieve bijdrage. In vervolgonderzoek kan professionele ruimte een bruikbaar perspectief zijn om interventies te doen die de afstemming tussen promotieonderzoek door leraren en de schoolpraktijk verbeteren.

Downloads

Gepubliceerd

2023-04-19

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Professionele ruimte van promoverende leraren: Bijdrage aan professionele ontwikkeling en schoolontwikkeling. (2023). Pedagogische Studiën, 95(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14054