Het gebruik van data door lerarenopleiders van de pabo

Auteurs

  • E. Bolhuis
  • K. Schildkamp
  • H. Luyten
  • J. Voogt

Trefwoorden:

Lerarenopleiding, datagebruik, opbrengstgericht werken, pabo

Samenvatting

Van leerkrachten wordt steeds meer ge- vraagd data te gebruiken om hun onderwijs te optimaliseren, maar geldt dit ook voor le- rarenopleiders? In dit onderzoek is gekeken naar de manier waarop lerarenopleiders op de pabo aandacht besteden aan datagebruik: hoe zij aanstaande leerkrachten leren data te gebruiken, zelf data gebruiken en welke fac- toren dit eigen gebruik van data beïnvloeden. Onder lerarenopleiders in de pabo’s werd de vragenlijst Datagebruik uitgezet, waarop 113 lerarenopleiders uit 10 pabo’s hebben gere- ageerd. Van vijf pabo’s zijn lerarenopleiders aanvullend geïnterviewd. De data zijn met beschrijvende statistiek en een regressieana- lyse geanalyseerd. Uit de resultaten blijkt dat de meerderheid van de lerarenopleiders aan- staande leerkrachten geïntegreerd leert om te gaan met data. Zelf gebruiken lerarenop- leiders met name data ter verantwoording en minder voor het ontwikkelen van de opleiding en voor het aanpassen van de instructie. Het gebruik van data ter verantwoording wordt vooral beïnvloed door kenmerken van de gebruiker, de samenwerking en de data. Het gebruik van data voor de ontwikkeling van de opleiding wordt beïnvloed door kenmerken van de organisatie en de samenwerking. Tot slot blijkt dat geen van de gemeten factoren van invloed is op het gebruik van data om de instructie aan te passen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-04-20

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp