Taalgerichte vakondersteuning in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs

Auteurs

  • P.W. Schaik van
  • A.A. Bastiaanse
  • N.S. Schaik-Maljaars van
  • M. Bloemhof
  • W.F. Admiraal

Trefwoorden:

taalgericht vakonderwijs, taalsteun, leestrategieën, voortgezet onderwijs, havo, vwo

Samenvatting

Waar bij het vak Nederlands teksten leren lezen een leerdoel is, is goed lezen bij de bèta- en gammavakken een middel om tot beter begrip van het vak te komen. Maar niet alle leerlingen beheersen leesstrategieën in voldoende mate om opgaven goed te begrijpen (Hacquebord, 2006). Daarom is in dit onderzoek een lessen- serie ontworpen, geïmplementeerd en geëva- lueerd waarin in drie lessen leerlingen worden ondersteund in leesstrategieën die kunnen worden toegepast om teksten in de bèta- en de gammavakken in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs goed te begrijpen. Re- sultaten laten zien dat docenten de taalsteun waarderen, maar op een meer natuurlijke wijze in hun lessen willen inzetten. Daarnaast geven resultaten aan dat leerlingen door het bieden van taalsteun op twee van de vier onderscheiden leesstrategieën vooruitgang boeken. Een belangrijke uitkomst van het on- derzoek is de bewustwording bij de betrokken docenten van verschillende manieren om het gebruik van leesstrategieën door leerlingen te ondersteunen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-04-20

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Taalgerichte vakondersteuning in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 94(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14081