Hoe percipiëren universitaire docenten hun onderwijscontext? De inzetbaarheid van de PTE als meetinstrument

Auteurs

  • Ann Stes
  • Sven Maeyer
  • Peter Petegem

Trefwoorden:

Hoger onderwijs, Universitaire docenten, Perceptie, Onderwijscontext, Meetinstrument

Samenvatting

De Perception of Teaching Environment Inventory (PTE) (Prosser en Trigwell, 1997) werd ontwikkeld om op een eenvoudige manier de perceptie van universitaire docenten op hun onderwijscontext in kaart te brengen. In de huidige studie onderzoeken we of de Nederlandstalige versie die wij uitwerkten, toelaat om betrouwbare en valide uitspraken te doen over deze perceptie. Data werden verzameld bij 120 docenten van de Universiteit Antwerpen. Confirmatorische factoranalyses en een principale factoranalyse met oblieke rotatie wijzen in de richting van een model met vier subfactoren. Onze resultaten geven echter ook aan dat via de vragenlijst niet vanzelfsprekend betrouwbare en valide uitspraken kunnen worden bekomen over hoe universitaire docenten hun onderwijscontext percipiëren. Bijgevolg is het instrument niet zomaar inzetbaar in onderwijsonderzoek of – praktijk. Vervolgonderzoek naar de cognitieve validiteit van resultaten verkregen via het instrument en/of een replica van de eigenlijke ontwikkelingsstudie door Prosser en Trigwell zijn wenselijk.

Downloads

Gepubliceerd

2023-04-20

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Hoe percipiëren universitaire docenten hun onderwijscontext? De inzetbaarheid van de PTE als meetinstrument. (2023). Pedagogische Studiën, 94(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14084