Doen we weer Booster? Het effect van een digitale en interactieve schrijfcursus op tekstkwaliteit in havo 4

Auteurs

  • K. Elving
  • H. Bergh den van

Trefwoorden:

schrijfdidactiek, havo, peer- interactie, observerend leren, schrijfstrategie, writing pedagogy, writing strategy instruction, peer interaction, observational learning

Samenvatting

Welke didactische werkvormen zijn effectief binnen het schrijfonderwijs in de havo-boven- bouw? Om deze vraag te kunnen beantwoorden, is de digitale en interactieve schrijfcursus Booster ontwikkeld en in havo 4 beproefd (N=89). Booster is ontwikkeld op basis van effectief bewezen didactische werkvormen die elk afzonderlijk in eerdere studies een positief effect bleken te hebben op de schrijfvaardigheid. Gedurende de cursus wordt tijdens twaalf lessen een algemene schrijfstrategie aangeleerd, waarbij het schrijfproces in zeven stappen wordt opgedeeld. Daarnaast rust de cursus op twee didactische hoofdpijlers: observerend leren en peer-interactie. Bij het uitvoeren van dit praktijkgerichte interventieonderzoek is gekozen voor een switching replications design, waarbij de interventie twee keer werd beproefd. Vijf docenten Nederlands hebben alle teksten beoordeeld op globale tekstkwaliteit. De resultaten tonen dat de kwaliteit van teksten van leerlingen die de cursus volgen, significant meer verbetert dan die van leerlingen die traditioneel schrijfonderwijs krijgen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-04-20

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Doen we weer Booster? Het effect van een digitale en interactieve schrijfcursus op tekstkwaliteit in havo 4. (2023). Pedagogische Studiën, 94(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14092