Inzicht in de verklaringsbasis voor studiesucces bij eerstejaarsstudenten in Nederland en Vlaanderen: een overzichtsstudie

Auteurs

  • E. Rooij van
  • J. Brouwer
  • M. Fokkens-Bruinsma
  • E. Jansen
  • V. Donche
  • D. Noyens

Trefwoorden:

review, academic achievement, persistence, first-year students, higher education, overzichtsstudie, studiesucces, retentie, eerstejaarsstudenten, hoger onderwijs

Samenvatting

Deze overzichtsstudie biedt inzicht in factoren die belangrijk zijn bij het verklaren van studiesucces van eerstejaarsstudenten in het Nederlandse en Vlaamse hoger onderwijs. De resultaten, gebaseerd op 39 wetenschappelijke studies, toonden aan dat bekwaamheidsfactoren, kenmerken van de vooropleiding, de leeromgeving in het hoger onderwijs, en studentbetrokkenheid het meest succesvol waren in het verklaren van studiesucces. De waarde van verklarende factoren verschilde binnen veel categorieën van predictoren naar gelang de uitkomstmaat van studiesucces. Bekwaamheid en kenmerken van de leeromgeving waren met name belangrijk wanneer de uitkomstmaat het gemiddeld cijfer (GPA) of aantal studiepunten (EC) was. Persoonlijkheid, motivatiefactoren, en leerstrategieën speelden voornamelijk een rol in het verklaren van GPA. Demografische factoren waren vooral belangrijk voor EC, en psychosociale factoren voor EC en retentie. Kenmerken van de vooropleiding en studentbetrokkenheid, tot slot, waren ongeveer gelijkmatig aan alle drie de uitkomstmaten gerelateerd. Op basis van de resultaten van deze overzichtsstudie formuleren we aanbevelingen voor toekomstig onderzoek.

Downloads

Gepubliceerd

2023-04-20

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Inzicht in de verklaringsbasis voor studiesucces bij eerstejaarsstudenten in Nederland en Vlaanderen: een overzichtsstudie. (2023). Pedagogische Studiën, 94(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14100