De transitie van leerlingen naar het secundair onderwijs: Een verkennende studie naar het advies van leerkrachten zoals besproken tijdens oudercontacten

Auteurs

  • E. Sneyers
  • J. Vanhoof
  • P. Mathieu

Trefwoorden:

overgang secundair onderwijs en studieadvies, oudercontracten, observatiemethode, leerkrachtverwachtingen

Samenvatting

Onderwijssystemen worden gekenmerkt door verschillen in de manier waarop leerkrachten leerlingen oriënteren naar het secundair onderwijs. In het Vlaams liberale onderwijssysteem vervult de leerkracht van de lagere school een sleutelrol, gezien het grote belang van diens advies dat wordt besproken tijdens oudercontacten. Deze studie heeft als doel om te onderzoeken: (1) hoe leerkrachten hun advies communiceren tijdens oudercontacten in termen van de inhoud en (2) welke percepties van leerkrachten de basis vormen van het advies. Aan de hand van een kwalitatieve en inductieve onderzoeksopzet werden observatiedata verzameld van 36 oudercontacten. De resultaten tonen aan dat het advies sterk gedifferentieerd is, waarbij de leerkrachten meer de nadruk legden op hun studieadvies en op de studiekeuzeopties op korte termijn. Hoewel instromen in de A- of B-stroom de eerste keuze is die leerlingen en ouders dienen te maken bij aanvang van het secundair onderwijs, werd deze keuzeoptie door de leerkrachten vrijwel niet opgenomen in hun studieadvies. Tot slot vormen vooral percepties van leerkrachten over kenmerken van de secundaire school (zoals de mogelijkheid voor leerlingen om hun schoolloopbaan te voltooien in dezelfde school) en over leerlingkenmerken (zoals hun schoolresultaten) de basis van respectievelijk het school- en studieadvies

Downloads

Gepubliceerd

2023-04-20

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De transitie van leerlingen naar het secundair onderwijs: Een verkennende studie naar het advies van leerkrachten zoals besproken tijdens oudercontacten. (2023). Pedagogische Studiën, 94(6). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14102