Zeven kansen ter versterking van de opleidingen Onderwijswetenschappen

Auteurs

  • J. Elen
  • R.H. Mulder
  • B. Hout-Wolters van
  • D Suijsmans

Trefwoorden:

onderwijsonderzoek, onderwijspraktijk, doelgroepen, programmaniveau, professionalisering, educational research, educational practice, target groups, programme level, professionalization

Samenvatting

In het voorjaar van 2017 hebben in Nederland beperkte opleidingsvisitaties plaatsgevonden voor de opleidingen Onderwijswetenschappen. Binnen het panel werd naar aanleiding van de visitaties gereflecteerd op de vraag welke kansen er liggen die de opleidingen Onderwijswetenschappen kunnen benutten om zich nog verder te versterken. In de discussiebijdrage wordt beschreven hoe de opleidingen (elk afzonderlijk maar ook in onderling overleg en/of in gezamenlijke actie) de kans kunnen aangrijpen om: •over de volle breedte van het onderwijsonderzoek te reflecteren, •de diversiteit van de onderwijspraktijk te tonen. •nieuwe doelgroepen aan te boren. •te interageren met andere disciplines en de (inter)nationale samenleving. •evidentie uit onderwijsonderzoek te benutten. •integratieve onderwijsdoelen op programmaniveau na te streven. •professionalisering te richten op het versterken van proactief handelen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-04-20

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Zeven kansen ter versterking van de opleidingen Onderwijswetenschappen. (2023). Pedagogische Studiën, 94(6). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14105