Extern rendement van vmbo-basis-vestigingen in het voortgezet onderwijs

Auteurs

  • A. Timmermans
  • L. Rekers-Mombarg
  • B. Vreeburg

Trefwoorden:

Extern rendement, voortgezet onderwijs, meerniveau analyse, kruisclassificatiemodellen

Samenvatting

De indicator voor extern rendement is ontwikkeld om ook leerlingen waarvan geen examengegevens bekend zijn op te kunnen nemen in de opbrengstbepaling van de Inspectie van het Onderwijs. Het extern rendement geeft weer in welke mate de leerlingen van een bepaalde vmbo-vestiging in het jaar na de examenklas worden geplaatst in vervolgopleidingen die passen bij hun vooropleiding. Echter, de doorstroom van leerlingen naar vervolgopleidingen kan beïnvloed worden door velerlei factoren die buiten de invloedsferen van de vmbo-vestigingen liggen, waaronder beschikbaarheid van opleidingen in de regio en het plaatsingsbeleid van de ontvangende mbo-instellingen. Op basis van gegevens van ruim 20.000 leerlingen uit de basisberoepsgerichte leerweg is met behulp van drie meerniveau modellen getracht de bijdrage van het extern rendement van vmbo-vestigingen zo valide mogelijk in kaart te brengen. De gevonden tussen-VMBO-vestigingen variantie is een belangrijke indicatie dat vmbo-vestigingen verschillen in de mate waarin hun leerlingen in het jaar na de examenklas in een passende vervolgopleiding worden geplaatst. Hierbij blijkt dat er vooral een groep zwakke vestigingen kan worden aangewezen, maar dat er weinig differentiatie is naar gemiddelde en sterke vestigingen. Tevens blijkt dat de ontvangende mbo-instellingen een grotere bijdrage leveren aan de plaatsingen van leerlingen dan de vmbo-vestigingen waarvan de leerlingen afkomstig waren. Onduidelijk blijft nog in hoeverre samenwerking tussen vmbo-vestigingen en mbo-instellingen het extern rendement beïnvloedt.

Downloads

Gepubliceerd

2023-04-21

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Extern rendement van vmbo-basis-vestigingen in het voortgezet onderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 93(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14134