De relatie tussen participatiemotivatie, vooropgestelde doelen en leervoorkeuren: een mixed-method studie bij deelnemers aan formele professionaliseringsactiviteiten

Auteurs

  • K. Verswijvel
  • G. Vanthournout
  • D. Gijbels
  • P. Bossche den
  • P. Spranger

Trefwoorden:

Samenvatting

Het design van formele professionaliseringsactiviteiten speelt niet altijd in op de kenmerken van de deelnemers waardoor deze activiteiten niet noodzakelijk leiden tot de goed opgeleide werknemers die het verschil kunnen maken voor de kennisintensieve organisatie. Deze studie onderzoekt daarom de link tussen de motivatie van werknemers om te participeren aan professionaliseringsactiviteiten (gebaseerd op de zelfdeterminatietheorie), de doelen die ze vooropstellen tijdens de professionaliseringsactiviteiten (gebaseerd op de doeloriëntatietheorie) en de leervoorkeuren (gebaseerd op het Felder-Silverman Model en de psychologische basisbehoeften). Hiervoor werd een mixed-method aanpak gebruikt. Via een vragenlijst werd bij 805 werknemers uit elf organisaties gepeild naar de participatiemotivatie en doelen. Een hiërarchische clusteranalyse identificeerde drie motivatieprofielen: een kwaliteitsvol motivatieprofiel, een gematigd kwaliteitsvol motivatieprofiel en een minder kwaliteitsvol motivatieprofiel. Op basis van de gevonden motivatieprofielen, werden 23 werknemers geselecteerd en geïnterviewd om de leervoorkeuren vast te stellen. De resultaten geven aan dat er een algemene tendens is in leervoorkeuren, ongeacht het motivatieprofiel. Zo hebben alle profielen bijvoorbeeld een voorkeur voor een globaal geordende leerinhoud. Echter, werknemers met een minder kwaliteitsvol motivatieprofiel verschillen op enkele aspecten van de meer gemotiveerde collega’s. Zij hebben bijvoorbeeld geen voorkeur voor discussies. Implicaties voor de praktijk en verder onderzoek worden besproken.

Downloads

Gepubliceerd

2023-04-21

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De relatie tussen participatiemotivatie, vooropgestelde doelen en leervoorkeuren: een mixed-method studie bij deelnemers aan formele professionaliseringsactiviteiten. (2023). Pedagogische Studiën, 93(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14135