Beoordelingsinstrumenten in de kunstvakken – een review
Trefwoorden:
Samenvatting
Dit paper presenteert resultaten van een reviewstudie naar beoordelingsinstrumenten en beoordelingscriteria in de kunstvakken (dans, beeldende kunst, muziek en theater) voor het basis- en voortgezet onderwijs. De onderzoeksvraag is: Welke beoordelingsinstrumenten voor de kunstvakken in het basis- en voortgezet onderwijs zijn in de literatuur tussen 2000 en 2013 beschreven en wat wordt daarin beoordeeld? De resultaten betreffen 74 instrumenten beschreven in 65 artikelen in 30 Engelstalige peer reviewed tijdschriften. Het meest voorkomende instrumentarium bevat een taak waarin leerlingen zich uiten in het artistieke medium en een scoringsinstrument in de vorm van criteria of een rubric. De instrumenten gebruiken een zeer breed spectrum aan beoordelingscriteria. De kunstdisciplines verwijzen ieder naar hun eigen vakspecifieke competenties, al zien we op een hoger abstractieniveau wel overeenkomsten. Technische vaardigheden en creativiteit zijn bijvoorbeeld competenties die bij alle disciplines – ieder op hun eigen manier - beoordeeld worden.