Het vergroten van de mondelinge taalvaardigheid van jonge leerlingen door samenwerkend leren Success for All lessen

Auteurs

  • M. Veldman
  • S. Doolaard
  • T.A.B. Snijders
  • R.J. Bosker

Trefwoorden:

cooperative learning, high-level talk, success for All, primary education, samenwerkend leren, mondelinge taalvaardigheid, Success for All, basisonderwijs

Samenvatting

In deze studie is onderzocht of leerlingen die een jaar lang Success for All-lessen hebben gevolgd een hoger niveau van mondelinge taalvaardigheid tijdens groepswerk laten zien dan leerlingen in een controleconditie. Success for All (SfA) is een schoolverbeteringsprogramma met als hoofddoel het vergroten van de taal/leesvaardigheid van alle leerlingen. Samenwerkend leren is een belangrijk component van het programma, naast verschillende andere componenten zoals ouderbetrokkenheid en tutoring. Aan het eind van het schooljaar, werkten groep 3-leerlingen (6 á 7 jaar oud) samen aan een groepstaak, d.w.z. het bespreken van een sociaal dilemma, in groepjes van vier leerlingen. In totaal participeerden 160 leerlingen in deze studie: 96 leerlingen in de SfA-conditie en 64 leerlingen in de controleconditie. Met behulp van een codeerschema zijn alle uitingen van de leerlingen gecodeerd. Wilcoxon rank sum testen laten bij de SfA-leerlingen een hoger niveau van mondelinge taalvaardigheid zien. In vergelijking tot de leerlingen in de controleconditie uiten de SfA-leerlingen meer uitgebreide elaboraties van proposities en stellen ze meer open elaboratievragen. De resultaten deze studie wijzen erop dat samenwerkend leren in SfAlessen bijdraagt aan de mondelinge taalvaardigheid van jonge basisschoolleerlingen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-04-21

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Het vergroten van de mondelinge taalvaardigheid van jonge leerlingen door samenwerkend leren Success for All lessen. (2023). Pedagogische Studiën, 93(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14139