Invloeden van leerconcepties op het doorstroompatroon van leerlingen in de eerste twee jaren van het voortgezet onderwijs
Trefwoorden:
leerconcepties, voortgezet onderwijs, doorstroompatroonSamenvatting
Individuele ideeën en gedachten van leerlingen over leren worden aangeduid als leerconcepties. In deze studie wordt onderzocht of leerconcepties invloed uitoefenen op het doorstroompatroon van leerlingen gedurende de eerste twee leerjaren in het voortgezet onderwijs. Hierbij gaat het om een longitudinale steekproef bestaande uit 508 leerlingen. Aan het einde van groep acht en aan het einde van het eerste leerjaar van het voortgezet onderwijs zijn leerconcepties van deze leerlingen in beeld gebracht met behulp van de leerconceptielijst (Robbers, Van Petegem, Donche en De Maeyer, 2009). Aan het einde van het tweede leerjaar in het voortgezet onderwijs is het onderwijsniveau in termen van opstroom, regulier bevorderd, afstroom dan wel doublure van dezelfde leerlingen in kaart gebracht. De invloed van leerconcepties op de doorstroom van leerlingen is vastgesteld met behulp van een logistische regressie analyse. De generieke resultaten van dit onderzoek laten zien dat ontwikkelingsgerichte oriëntatie en negatieve attributie een onafhankelijke invloed hebben op het doorstroompatroon en met name de opstroom van leerlingen, na twee jaar voortgezet onderwijs. Ook geslacht en schooltype blijken een aanzienlijke rol te spelen bij de opstroom van leerlingen in de eerste twee leerjaren van het voortgezet onderwijs.