De rol van de eerdere schoolloopbaan bij de overgang naar het secundair onderwijs.

Auteurs

  • J. Dockx
  • B. Fraine
  • E. Stevens

Trefwoorden:

schoolverandering, zittenblijven, speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs, latente groeicurvemodellen, grade retention, special education, latent growth curve models, secondary education, student mobility

Samenvatting

De doelstelling van deze studie is nagaan of de schoolloopbaan in het lager onderwijs een effect heeft op de schoolse prestaties in het secundair onderwijs. Voor dit onderzoek gebruiken we de gegevens van het onderzoek ‘Loopbanen in het Secundair Onderwijs.’ De steekproef bestaat uit 5019 leerlingen die in september 2013 in het eerste leerjaar A in 43 Vlaamse scholen zaten. Deze leerlingen werden opgevolgd tot mei 2015. We gebruiken multiniveaumodellen en multiniveau latente groeicurvemodellen. De resultaten tonen dat leerlingen die in het lager onderwijs zittenblijver waren, schoolveranderaar waren of in het buitengewoon lager onderwijs (BLO) school liepen lagere prestaties hebben bij de start van het secundair onderwijs. De resultaten tonen dat leerlingen die zittenblijver waren in het lager onderwijs minder leerwinst maken dan hun klasgenoten met gelijke startprestaties. We vinden ook dat BLO-leerlingen naar scholen gaan waar gemiddeld minder leerwinst is. De resultaten geven aan dat leerlingen die schoolveranderaar waren in het primair onderwijs evenveel leerwinst maken als andere leerlingen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-04-21

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De rol van de eerdere schoolloopbaan bij de overgang naar het secundair onderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 93(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14144