CLIL in het hoger onderwijs: naar geïntegreerd taal- en vakleren.

Auteurs

  • E. Struys
  • E. Consuegra
  • T. Somers
  • J. Surmont
  • M. Noort den van

Trefwoorden:

CLIL, hoger onderwijs, internationalisering, EMI, higher education, internationalisation

Samenvatting

De internationalisering van het hoger onderwijs stelt universitaire docenten voor de specifieke uitdaging om als niet-moedertaalspreker andere niet-moedertaalsprekers in hun leerproces te begeleiden. Instellingen voor hoger onderwijs besteden bijgevolg aandacht aan de taalvaardigheid van de docent én de student in de onderwijstaal. Het taalbeleid van hoger onderwijsinstellingen mag niet uitsluitend inzetten op taaltests, maar moet gepaard gaan met een professionaliseringstraject voor de docent. Daarnaast dient er meer aandacht te komen voor een aangepaste didactiek. Aan de hand van een bespreking van de recente literatuur over geïntegreerd taal- en vakleren (CLIL) en het hoger onderwijs wordt een ontwerponderzoek voorgesteld van een taaldidactisch professionaliseringsprogramma voor docenten hoger onderwijs.

Downloads

Gepubliceerd

2023-04-21

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

CLIL in het hoger onderwijs: naar geïntegreerd taal- en vakleren. (2023). Pedagogische Studiën, 93(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14147