Strategiegebruik op de getallenlijntaak geanalyseerd met behulp van eye-tracking

Auteurs

  • W. Schot
  • S. Viersen van
  • J. Noordende van
  • E. Slot
  • E. Kroesbergen

Trefwoorden:

Samenvatting

De getallenlijntaak is een taak die gebruikt wordt om het vermogen te meten om getalsymbolen te koppelen aan non-symbolische waarden of hoeveelheden. Naast prestatiematen (bijv., gemiddelde percentage absolute afwijking of R2) heeft een aantal onderzoekers de laatste jaren ook gekeken naar de oogbewegingen die kinderen maken terwijl ze bepalen waar een getal op de lijn geplaatst moet worden om zo hun strategiegebruik in kaart te brengen. In dit onderzoek is het strategiegebruik van kinderen met en zonder dyscalculie tijdens het uitvoeren van een getallenlijntaak gedetailleerd in kaart gebracht met behulp van eye-tracking. De fixaties die kinderen maakten zijn op itemniveau gerelateerd aan de juiste en aan de gegeven respons. Hierdoor werd duidelijk dat er individuele verschillen zijn in de strategieën die kinderen hanteren. De kinderen met dyscalculie scoorden zoals verwacht lager op de prestatiematen dan de kinderen in de controlegroep. Daarnaast bleek het kijkgedrag van het kind met de ernstigste rekenproblemen ook het meest afwijkend te zijn van de controlegroep. Deze studie laat zien dat het gedetailleerd in kaart brengen van fixaties tijdens de getallenlijntaak kan bijdragen aan het bepalen van de strategieën die kinderen hanteren om getallen op de lijn te plaatsen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-04-24

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Strategiegebruik op de getallenlijntaak geanalyseerd met behulp van eye-tracking. (2023). Pedagogische Studiën, 92(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14157