Het flexibel gebruik van de indirecte optelstrategie bestudeerd via de analyse van reactietijden

Auteurs

  • G. Peters
  • B. Smedt
  • J. Torbeyns
  • P. Ghesquière
  • L. Verschaffel

Trefwoorden:

Samenvatting

Deze bijdrage gaat over het gebruik van reactietijdanalyses om patronen in strategiegebruik bij elementaire aftrekopgaven te identificeren, met speciale aandacht voor de indirecte optel-strategie. Eerder onderzoek toonde aan dat volwassenen deze indirecte optelstrategie vaak rapporteren, terwijl kinderen dit slechts zelden doen. Een exploratie van de reactietijdgegevens van eerdere studies doet echter vermoeden dat kinderen soms indirect optellen zonder deze hoofdrekenstrategie te rapporteren. In deze bijdrage bespreken we drie nauw gerelateerde studies waarin we het flexibel gebruik van de indirecte optelstrategie door kinderen zijn nagegaan via (1) het vergelijken van multilevelregressiemodellen waarin reactietijden verschillende patronen van strategiegebruik weergeven, en (2) het vergelijken van de oplossingssnelheid voor verschillende soorten aftrekopgaven gepresenteerd in verschillende formats (a − b=. vs. b+.=a). In de discussie besteden we uitgebreid aandacht aan de mogelijkheden en beperkin-gen van deze reactietijdanalyses voor onderzoek van rekenstrategieën.

Downloads

Gepubliceerd

2023-04-24

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Het flexibel gebruik van de indirecte optelstrategie bestudeerd via de analyse van reactietijden. (2023). Pedagogische Studiën, 92(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14161