Het onzichtbare zichtbaar maken: bespreking van vier bijdragen aan het onderzoek van cognitieve strategieën tijdens het rekenen

Auteurs

  • E. Lieshout van

Trefwoorden:

Samenvatting

Ter afsluiting van dit themanummer over de identificatie van strategiegebruik bij rekenen via niet-verbale methoden, worden de vier bijdragen aan dit themanummer mede aan de hand van enkele criteria besproken. Deze criteria hebben betrekking op de mogelijke meerwaarde van de niet-verbale methoden ten opzicht van verbale methoden. Het betreft de volgende criteria: (1) gaat het om een vernieuwende methode, (2) levert de methode nieuwe informatie op en (3) vergt de methode extra inspanning in training en kosten? De conclusie is dat die meerwaarde er in het algemeen is, maar dat triangulatie met andere methoden aanbevelenswaardig is.

Downloads

Gepubliceerd

2023-04-24

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Het onzichtbare zichtbaar maken: bespreking van vier bijdragen aan het onderzoek van cognitieve strategieën tijdens het rekenen. (2023). Pedagogische Studiën, 92(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14162