Competitie als game-element integreren in de BSO-klaspraktijk
Trefwoorden:
competitie, game-gebaseerd leren, motivatie, prestatie, perceptiesSamenvatting
De manier waarop games in de klas geïmplementeerd worden, is een belangrijk element in het onderzoek naar effectiviteit van games. Deze studie verkent één mogelijke manier, m.n. hoe je als leraar de competitie-component van een spel kan integreren en wat de invloed hiervan is op leerlingen hun motivatie, perceptie en prestatie. Er werd een quasi-experimentele studie opgezet met drie condities in de tweede graad van het Beroeps Secundair Onderwijs. In de eerste experimentele conditie speelden de leerlingen de game met als inzet extra punten voor het rapport wiskunde. In de tweede experimentele conditie kregen de leerlingen filmtickets ter beloning. In de derde controleconditie werd competitie niet beklemtoond. We vonden een hoofdeffect van conditie op intrinsieke motivatie. De experimentele condities ervaren significant minder plezier aan het spelen van het spel. Bovendien vonden we een interactie-effect tussen de condities en de pre-gamepercepties voor de posttestscore. Leerlingen die een spelomgeving als minder bruikbaar percipiëren, hebben meer baat bij het koppelen van de competitie aan een externe beloning gelinkt aan het curriculum. Leerlingen die de spelomgeving al als bruikbaar percipiëren, hebben daarentegen meer baat bij een externe beloning die niet gelinkt is aan het curriculum. De resultaten beklemtonen dus ook het belang van leerlingpercepties.