Opbrengstgericht werken in het primair onderwijs: een effectieve weg naar onderwijsverbetering?

Auteurs

  • H. Blok
  • G. Ledoux
  • J. Roeleveld

Trefwoorden:

opbrengstgericht werken, onderwijsverbetering, begripsanalyse, review

Samenvatting

Verbeterde leeropbrengsten voor taal en rekenen staan hoog op de politieke agenda. Opbrengstgericht werken wordt in dit verband als een belangrijk middel gepropageerd. We besteden vanuit twee invalshoeken aandacht aan opbrengstgericht werken: a. wat valt er onder te verstaan, en b. is er evidentie dat opbrengstgericht werken tot verhoogde leeropbrengsten leidt? De gehanteerde onderzoeksmethoden zijn begripsanalyse en een quick scan van de onderzoeksliteratuur. We concluderen ten eerste dat er verschillende opvattingen bestaan over de betekenis van opbrengstgericht werken. Ten tweede, de effectiviteit van opbrengstgericht werken ten aanzien van verbeterde leeropbrengsten is blijkens het literatuuroverzicht aan twijfel onderhevig. Dat geldt zowel voor vormen waarbij het accent gelegd wordt op formatieve evaluatie, als voor summatieve evaluatievormen. In de discussie wordt gesteld dat het verstandig is om de verwachtingen over de effectiviteit van opbrengstgericht werken naar een realistischer niveau terug te brengen. Ook wordt gepleit voor kleinschalige experimenten naar de werkzaamheid van nauw te omschrijven vormen van opbrengstgericht werken.

Downloads

Gepubliceerd

2023-04-24

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Opbrengstgericht werken in het primair onderwijs: een effectieve weg naar onderwijsverbetering?. (2023). Pedagogische Studiën, 92(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14169