Rousseau en Arendt in de iPad-klas, de oudere wortels van hedendaagse discussies over technologie op school

Auteurs

  • P. Bruyckere
  • E. Struyf
  • D. Kavadias

Trefwoorden:

Tablets, technologie, onderwijsvisie

Samenvatting

Hedendaagse discussies over technologie in onderwijs lijken aan de oppervlakte vaak eerder over iPads en andere tablets te gaan, maar verbergen een veel oudere discussie over wat onderwijs kan zijn. In deze discussiebijdrage beschrijven we eerst hoe de romantische visie van Rousseau waarin de natuurlijke ontwikkeling van het kind centraal staat de inspiratiebron lijkt voor een grote groep actuele onderwijsdenkers. Tegenstanders worden soms weggezet als zouden ze denken vanuit een conservatieve reflex, in een tweede deel beschrijven we hoe ook deze visie aan populariteit wint. Deze visie is dan weer vaak geïnspireerd op het werk van Hannah Arendt, waarbij de school en de leraar een meer centrale rol spelen. Zo verbergt een discussie over technologie zoals tablets in het onderwijs 5 dieperliggende tegenstellingen in het denken over onderwijs namelijk over het verschil tussen leren en onderwijzen, over de mate waarin het kind en zijn zelfstandigheid centraal moet staan, over de rol van de leerkracht, over de leeromgeving en over op welke manier onderwijs progressief moet zijn.

Downloads

Gepubliceerd

2023-04-24

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Rousseau en Arendt in de iPad-klas, de oudere wortels van hedendaagse discussies over technologie op school. (2023). Pedagogische Studiën, 92(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14170