De invloed van persoonlijkheid en motivatie op de ontwikkeling van leerstrategieën.

Auteurs

  • L. Catrysse
  • L. Coertjens
  • V. Donche
  • T. Daal van
  • P. Petegem

Trefwoorden:

leerstrategieën, differentiële groei, longitudinaal, persoonlijkheid, motivatie, transitie

Samenvatting

Eerder onderzoek toonde aan dat persoonlijkheid en motivatie een belangrijke invloed hebben op de leerstrategieën die studenten gebruiken tijdens het hoger onderwijs. In een belangrijk transitiemoment in de schoolloopbaan zoals de overgang van secundair naar hoger onderwijs, blijken leerstrategieën aan verandering onderhevig. Deze longitudinale studie onderzoekt de invloed van persoonlijkheid en motivatie op de ontwikkeling van leerstrategieën tijdens deze overgang in Vlaanderen. 630 studenten werden vanaf het laatste jaar secundair onderwijs tot het begin van het tweede jaar hoger onderwijs vijfmaal bevraagd aan de hand van de LEMO-vragenlijst. Latente groeimodellen werden gebruikt om de evolutie in leerstrategieën te schatten en hiermee werd de verklaringsbasis voor de ontwikkeling van leerstrategieën nader onderzocht. Resultaten tonen aan dat studenten in de overgang van secundair naar hoger onderwijs meer diepteverwerking en zelfregulatie toepassen, in hogere mate analyseren, alsook meer stuurloos leergedrag vertonen. Daarnaast blijft memoriseren constant. Vervolgens blijken zowel persoonlijkheidskenmerken als motivatiekenmerken individuele verschillen in de ontwikkeling van leerstrategieën te verklaren.

Downloads

Gepubliceerd

2023-04-24

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De invloed van persoonlijkheid en motivatie op de ontwikkeling van leerstrategieën. (2023). Pedagogische Studiën, 92(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14175