Beoordelingen door docenten: een analyse van de betrouwbaarheid van rapportcijfers

Auteurs

  • R.M. Lans der van
  • W.J.C.M. Grift de van
  • K. Veen van

Trefwoorden:

Beoordeling, bias, cijfers, betrouwbaarheid, Generaliseerbaarheidstheorie

Samenvatting

In eerder onderzoek wordt gesteld dat docenten subjectieve beoordelaars zijn die zich bij het geven van cijfers niet beperken tot het becijferen van alleen de leerlingvaardigheid, maar cijfers geven voor een mengelmoes (‘hodgepodge’) van eigenschappen: de hodgepodgehypothese. Ook zouden docenten verschillen in mildheid; de mildheidshypothese. In dit onderzoek worden deze beide hypothesen onderzocht. Voor dit onderzoek zijn bij twee steekproeven proefwerkcijfers verzameld. De eerste steekproef telt 5988 proefwerkcijfers gegeven aan 192 leerlingen gedurende één schooljaar door 64 docenten. De tweede steekproef telt 29462 proefwerkcijfers gegeven aan 306 leerlingen gedurende drie opeenvolgende schooljaren door 52 docenten. Om de beoordelingsbias te onderzoeken werden een G-studie en D-studie uitgevoerd. De resultaten geven geen overtuigend bewijs voor de twee hypotheses. In het algemeen blijkt dat rapportcijfers een redelijk betrouwbaar onderscheid maken tussen minder en meer vaardige leerlingen (Eρ2≥ .70) en een betrouwbare beoordeling geven over de cesuur voldoende-onvoldoende (Φλ≈ .90). Wanneer rapportcijfers op minder dan 8 proefwerken zijn gebaseerd dan is de betrouwbaarheid lager dan het criterium .70. Een aanzienlijk deel van de onbetrouwbaarheid in beoordeling kan worden verklaard door verschillen in de kwaliteit van de proefwerken en niet door mildheid of hodgepodgegedrag in de beoordeling van docenten.

Downloads

Gepubliceerd

2023-04-24

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Beoordelingen door docenten: een analyse van de betrouwbaarheid van rapportcijfers. (2023). Pedagogische Studiën, 92(6). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14179