Studeren met anderen op de campus tijdens studie- en examenperiodes: verkenning van ‘massa-studie’ in hoger onderwijs
Trefwoorden:
Samenvatting
Massa-studie verwijst naar het fenomeen waarbij studenten in het hoger onderwijs het initiatief nemen om te studeren in het gezelschap van medestudenten in stille leerruimtes, zoals bibliotheken en studiecentra. Dit onderzoek verkent het fenomeen, met als centrale vragen: (1) wie neemt eraan deel, (2) wat zijn de voornaamste beweegredenen en (3) hoe gebeurt het concreet. Een online-enquête, die werd ingevuld door 2993 studenten aan vijf Vlaamse universiteiten en een Brusselse hogeschool, toont aan dat ongeveer 30% van de respondenten studeert met anderen op de campus. Cognitieve motieven rond optimaal studeren en sociale motieven spelen daarbij de belangrijkste rol. Deze studenten studeren er efficiënter, ervaren minder afleiding en het concentratieniveau ligt er hoger. Ook de sociale controle wordt als voorname reden aangehaald, evenals andere sociale redenen, zoals samen pauzeren, hetzelfde doel voor ogen hebben, leuker dan alleen studeren en de sfeer brengt hen in studeerstemming. Opvallend is dat hoe vaker studenten studeren in de bibliotheek of studiecentra, hoe sterker cognitieve, sociale en contextuele motieven een rol spelen. De overgrote meerderheid (57.7%) studeert er individueel. Slechts 11.9% studeert er ‘samen’ met bevriende anderen voor hetzelfde examen, bij hen spelen cognitieve motieven gericht op elkaar inhoudelijk helpen en ondersteunen een prominente rol.