Het Dalton Plan in Nederland en de ‘grammar of schooling’

Auteurs

  • P. Ploeg der van

Trefwoorden:

Samenvatting

Bij de introductie in Nederland in 1924 stond het daltononderwijs in het middelpunt van de aandacht. Maar de interesse verflauwde snel en het daltononderwijs verbreidde zich nauwelijks. De stagnerende ontwikkeling lijkt op die in Engeland en de Verenigde Staten. Bekend is de verklaring van Tyack en Tobin: het Dalton Plan moest het als onderwijsvernieuwing afleggen tegen de ‘grammar of schooling’. Wij onderzoeken wat er gebeurde met het Dalton Plan in Nederland tussen 1920 en 1970. We maken hierbij gebruik van de ‘grammar of schooling’-theorie, maar van een genuanceerde variant. We benutten aanvullingen en kritieken van Depaepe c.s. en Viñao Frago.

Downloads

Gepubliceerd

2023-04-25

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Het Dalton Plan in Nederland en de ‘grammar of schooling’. (2023). Pedagogische Studiën, 91(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14203