Comprehensief onderwijs: een bedreiging voor kwaliteit? Een heranalyse van Rindermann en Ceci (2009)

Auteurs

  • J. Lavrijsen
  • I. Nicaise

Trefwoorden:

Samenvatting

Uit onderwijskundig onderzoek blijkt over het algemeen dat een vroege opsplitsing van leerlingen tussen algemeen vormend en beroepsgericht secundair onderwijs (vroege tracking) de sociale en etnische ongelijkheden in onderwijsuitkomsten uitvergroot. Bovendien hangt een vroege opsplitsing niet samen met betere gemiddelde prestaties. Rindermann en Ceci (2009) vonden in een landenvergelijkend onderzoek echter wel een positieve samenhang tussen vroege selectie en gemiddelde prestaties. Hoe kan deze tegenspraak worden begrepen? In dit artikel laten we zien dat Rindermann en Ceci niet adequaat gecontroleerd hebben voor de verschillen tussen landen in hun erg heterogene dataset. Ten eerste waren hun drie controlevariabelen niet voldoende om alle relevante verschillen te ondervangen. Ten tweede veronderstelden Rindermann en Ceci dat het effect van de leeftijd van opsplitsing zelf onafhankelijk was van het ontwikkelingsniveau van het land. Door interacties op te nemen laten we zien dat deze aanname niet juist is. Onze heranalyse suggereert integendeel dat in welvarende landen de leeftijd van tracking geen duidelijk effect meer heeft op de gemiddelde prestaties, wat in lijn is met de rest van de literatuur.

Downloads

Gepubliceerd

2023-04-25

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Comprehensief onderwijs: een bedreiging voor kwaliteit? Een heranalyse van Rindermann en Ceci (2009). (2023). Pedagogische Studiën, 91(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14204