Beleving van de peer context in de klas: samenhang met sociaal functioneren, academisch functioneren en zelfbeeld

Auteurs

  • H. Boor-Klip
  • E. Segers
  • M. Hendrickx
  • A. Cillessen

Trefwoorden:

Samenvatting

In het onderzoek naar relaties tussen leerlingen in de klas is de manier waarop leerlingen deze relaties beleven onderbelicht gebleven. In dit onderzoek werd daarom nagegaan hoe leerlin-gen de peer context in hun klas beleven en welke individuele verschillen hierin bestonden. Er namen 1491 leerlingen uit 59 groepen 7 deel. Ze vulden een vragenlijst in over de peer context in de klas in termen van coöperatie, conflict, cohesie, isolatie en verbondenheid. Peer nominaties werden gebruikt om sociaal functioneren (acceptatie, populariteit, victimisatie) en academisch functioneren te meten. Tevens vulden leerlingen een vragenlijst in over hun gevoel van eigenwaarde en hun sociaal en academisch zelfbeeld. Populariteit bleek positief samen te hangen met de ervaren mate van conflict en isolatie. Academisch functioneren hing negatief samen met de ervaren mate van coöperatie en cohesie. Eigenwaarde en sociaal zelfbeeld waren positief gerelateerd aan de beleving van coöperatie, cohesie en verbondenheid met de klas en negatief aan ervaren conflict en isolatie. Tot slot werden enkele verschillen gevonden tussen jongens en meisjes. Geconcludeerd kan worden dat zowel ervaringen met klasgenoten als het zelfbeeld van leerlingen gerelateerd zijn aan de beleving van leerlingen van de peer context, waarbij zelfbeeld de belangrijkste rol speelt.

Downloads

Gepubliceerd

2023-04-25

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Beleving van de peer context in de klas: samenhang met sociaal functioneren, academisch functioneren en zelfbeeld. (2023). Pedagogische Studiën, 91(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14207