De docent en het sociale klimaat in de klas: een exploratieve studie naar verschillende aspecten van docent-leerling relaties

Auteurs

  • L. Claessens
  • H. Pennings
  • A. Want der van
  • M. Brekelmans
  • P. Brok den
  • J. Tartwijk van

Trefwoorden:

Samenvatting

In Nederland wordt het beeld dat leerlingen hebben van de relatie met hun docent - vastgesteld met de Vragenlijst voor Interpersoonlijk Leraarsgedrag (VIL) - veel gebruikt als informatie bij de opleiding en professionalisering van docenten. In deze studie wordt geëxploreerd welke aanvullende informatie andere indicatoren voor de kwaliteit van de docent-leerlingrelatie kunnen bieden ter verbetering van het sociale klimaat in de klas. Aan de hand van interviews en observaties hebben we in deze studie voor vier beginnende docenten hun interpersoonlijke identiteitsstandaard, zelfschema’s over positieve en problematische relaties met individuele leerlingen, hun appraisal van een lesstart, en hun real-time gedrag tijdens een lesstart in kaart gebracht. Uit de resultaten blijkt dat voor ieder van de vier onderzochte docenten andere indicatoren aanvullend zijn op het leerlingenbeeld. Dit heeft consequenties voor het gebruik van deze informatie bij de opleiding en professionalisering van docenten.

Downloads

Gepubliceerd

2023-04-25

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De docent en het sociale klimaat in de klas: een exploratieve studie naar verschillende aspecten van docent-leerling relaties. (2023). Pedagogische Studiën, 91(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14211