De opleiding Onderwijskunde aan vijf Nederlandse universiteiten anno 2012: Klaar voor de toekomst?

Auteurs

  • J. Merriënboer van
  • P. Petegem van
  • J. Elen
  • T. Hoogerwaard
  • S. Langerak

Samenvatting

Dit state-of-the-art rapport beschrijft de bevindingen van de visitatiecommissie Onderwijskunde met betrekking tot de kwaliteit van de opleidingen Onderwijskunde aan vijf Nederlandse universiteiten anno 2012. De commissie beschrijft in dit rapport de standvan-zaken en de trends op basis van QANUvisitaties van de opleidingen Onderwijskunde die worden aangeboden door de Universiteit van Amsterdam, de Universiteit Utrecht, de Universiteit Twente, de Rijksuniversiteit Groningen en de Open Universiteit Nederland. De vijf instellingen bieden allen een masteropleiding in de Onderwijskunde aan; Amsterdam, Utrecht en Twente op het moment van de visitatie ook een bacheloropleiding. Het belangrijkste doel van dit artikel is om op basis van de geobserveerde stand-van-zaken en trends een antwoord te geven op de vraag of de opleidingen klaar zijn voor de toekomst en aanbevelingen te doen die de opleidingen meer duurzaam kunnen maken. De stand-vanzaken en de trends worden beschreven aan de hand van een achttal vragen: (1) Waartoe leiden de opleidingen Onderwijskunde op? (2) Welke studenten trekken zij aan? (3) Welke didactische concepten worden gehanteerd? (4) Hoe is de toetsing en beoordeling geregeld? (5) Hoe wordt internationalisering vorm gegeven? (6) Hoe zijn de curricula opgebouwd? (7) Hoe is de kwaliteitszorg geregeld? (8) Hoe toekomstbestendig zijn de opleidingen?

Downloads

Gepubliceerd

2023-04-28

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De opleiding Onderwijskunde aan vijf Nederlandse universiteiten anno 2012: Klaar voor de toekomst?. (2023). Pedagogische Studiën, 90(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14235