Het combineren van causale en mathematische schema’s ondersteunt leerlingen in het gezamenlijk oplossen van realistische bedrijfseconomische probleemopgaven

Auteurs

  • B. Slof
  • G. Erkens
  • P. Kirschner

Trefwoorden:

Samenvatting

Deze studie richtte zich op de vraag of het achtereenvolgens maken van causale en mathematische begrippenschema’s leerlingen ondersteunt in het gezamenlijk oplossen van realistische bedrijfseconomische probleemopgaven. In totaal werkten 102 VWO 4 leerlingen in drietallen aan de probleemgave door achtereenvolgens de activiteiten van de (1) oplossingenfase (vaststellen van het pro‑ bleem en formuleren van meerdere oplossin‑ gen) en (2) evaluatiefase (vergelijken van de financiële gevolgen van de oplossingen en komen tot een eindadvies) uit te voeren. De 34 groepen werden willekeurig toegekend aan vier experimentele condities en verschilden in de wijze waarop ze schema’s dienden te maken. Groepen in de causaal‑mathematisch conditie (n = 8) maakten een oorzakelijk sche‑ ma gedurende de oplossingenfase en een mathematisch schema gedurende de evalua‑ tiefase. Groepen in de mathematisch-causaal conditie (n = 8) maakten beide schema’s in de omgekeerde volgorde. Groepen in de cau‑ saal (n = 9) en mathematisch (n = 9) condities maakten bij iedere probleemoplosfase hetzelf‑ de soort schema (causaal respectievelijk ma‑ thematisch). Zoals verwacht hadden groepen die begrippenschema’s maakten die overeen‑ kwamen met de activiteiten van de probleem‑ oplosfasen (causaal‑mathematisch conditie) een hogere score voor hun oplossing voor het probleem en waren zij beter in staat om hun samenwerkingsproces te coördineren dan groepen in de andere condities.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-01

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Het combineren van causale en mathematische schema’s ondersteunt leerlingen in het gezamenlijk oplossen van realistische bedrijfseconomische probleemopgaven. (2023). Pedagogische Studiën, 90(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14250