De keuze van afgestudeerden aan de lerarenopleiding om al dan niet in het lerarenberoep te stappen: een prospectieve studie

Auteurs

  • I. Rots
  • A. Aelterman
  • G. Devos

Trefwoorden:

Samenvatting

In tijden van terugkerende lerarentekorten kampt Vlaanderen met een aanzienlijk aantal afgestudeerden aan de lerarenopleidingen dat niet doorstroomt naar het lerarenberoep. Deze studie identificeert welke (lerarenopleidings) variabelen de twee groepen afgestudeerden (al dan niet lerarenberoep als eerste job) van elkaar onderscheiden. Uitgaande van de sociaal leren theorie van beroepskeuzeprocessen worden vijf categorieën voorspellende variabelen bestudeerd: persoonlijke kenmerken, initiële motivatie voor het lerarenberoep, lerarenopleiding, integratie in het lerarenberoep en externe invloeden. Om de voorspellende relatie tussen de (lerarenopleidings)variabelen en de beroepsinstap te onderzoeken werd een prospectief design met twee meetmomenten gehanteerd. Studenten (vervolgens afgestudeerden) (N = 217) van zes geïntegreerde lerarenopleidingen secundair onderwijs werden zowel voor als na het afstuderen bevraagd. Chi-kwadraat en t-testen geven aan dat afgestudeerden die al dan niet kozen voor het lerarenberoep significant van elkaar verschillen qua geslacht, initiële motivatie, ondersteuning door mentoren, voorbereiding op het lerarenberoep, doelmatigheidsbeleving, onderwijsopvattingen, studieresultaten en tewerkstellingsmogelijkheden. Logistische regressieanalyse toont aan dat intensieve ondersteuning door mentoren een positieve impact heeft op de keuze voor het lerarenberoep, zelfs wanneer de initiële motivatie om leraar te worden en de tewerkstellingsmogelijkheden in rekening worden genomen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-01

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De keuze van afgestudeerden aan de lerarenopleiding om al dan niet in het lerarenberoep te stappen: een prospectieve studie. (2023). Pedagogische Studiën, 90(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14255