De relatie tussen persoonlijkheid, motivatie en het informeel werkplekleren van Vlaamse leerkrachten secundair onderwijs

Auteurs

  • T. Daal van
  • D. Goormans
  • S. Maeyer
  • V. Donche

Trefwoorden:

Samenvatting

In onderzoek naar het informeel werkplekleren van leerkrachten bleven individuele beïnvloedende factoren tot nu toe onderbelicht. Dit artikel vormt daarom een eerste verkenning van de relaties tussen persoonlijkheid, motivatie en het informeel werkplekleren van leerkrachten secundair onderwijs. Informeel werkplekleren is hierbij enerzijds geoperationaliseerd als participatie in leeractiviteiten op de werkplek (experimenteren, informele interactie met collega’s, zelfregulatie) en anderzijds als het vermijden van leren (vermijdingsgedrag). Er participeerden 95 Vlaamse leerkrachten secundair onderwijs in de bevraging. Uit de resultaten van de multivariate regressieanalyses blijkt dat consciëntieusheid, openheid en extraversie een matig tot groot positief effect hebben op informeel werkplekleren. Motivationele kenmerken beïnvloeden het informeel werkplekleren echter sterker dan persoonlijkheid. Deze studie ging daarnaast ook de mogelijk via motivatie gemedieerde effect van persoonlijkheid na. Mediatie-analyses wijzen uit dat zelfeffectiviteit de relatie tussen extraversie en experimenteren inderdaad medieert. Eerste resultaten wijzen er ook op dat leeroriëntatie mogelijk als mediator optreedt tussen openheid en informele interactie.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-01

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De relatie tussen persoonlijkheid, motivatie en het informeel werkplekleren van Vlaamse leerkrachten secundair onderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 90(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14256