De betrouwbaarheid en discriminante validiteit van de Social Participation Questionnaire in het Vlaamse onderwijs

Auteurs

  • G. Bossaert
  • S. Martens
  • C. Vanmarsenille
  • N. Vertessen
  • K. Petry

Trefwoorden:

Samenvatting

Er is een internationale tendens richting inclusief onderwijs merkbaar. Uit onderzoek blijkt echter dat leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften vaker een geïsoleerde positie innemen dan hun klasgenoten zonder een beperking. Om de sociale positie van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften op te volgen, werd in Nederland de Social Participation Questionnaire (SPQ) ontwikkeld. In dit onderzoek werd onderzocht of de SPQ een betrouwbaar en valide instrument is voor gebruik in het Vlaamse basisonderwijs en secundair onderwijs. In een eerste studie werd de betrouwbaarheid en de discriminante validiteit van de SPQ nagegaan voor 114 leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en 114 leerlingen zonder specifieke onderwijsbehoeften in het basisonderwijs. In een tweede studie werd de betrouwbaarheid van de SPQ nagegaan voor 108 leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het secundair onderwijs. In het basisonderwijs werden zowel de totale SPQ als de vier subschalen voldoende betrouwbaar gevonden. Er werd eveneens evidentie gevonden voor de discriminante validiteit van de SPQ. In het secundair onderwijs bleken de totale SPQ en de vier subschalen intern consistent en was de test-hertestbetrouwbaarheid goed, maar was de interbeoordelaarsbetrouwbaarheid voor enkele subschalen te laag. Verder onderzoek wat betreft de constructvaliditeit en de oorzaken van de minder goede interbeoordelaarsbetrouwbaarheid in het secundair onderwijs wordt aangeraden.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-01

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De betrouwbaarheid en discriminante validiteit van de Social Participation Questionnaire in het Vlaamse onderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 90(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14257