Evaluatie van de sociale dimensie van inclusief onderwijs: de ontwikkeling van een signaleringsinstrument voor leerkrachten om de sociale participatie van leerlingen met beperkingen in kaart te brengen

Auteurs

  • M. Koster
  • E. Bosch den van
  • S. Pijl

Trefwoorden:

Samenvatting

Dit onderzoek is gericht op de constructie van de Vragenlijst Sociale Participatie (VSP), waarmee leerkrachten de sociale participatie van leerlingen met beperkingen in groep 3, 4 en 5 van het regulier basisonderwijs kunnen beoordelen. De VSP bestaat uit vier subschalen, gerelateerd aan vier hoofdthema’s van sociale participatie: “vriendschappen”, “contacten/interacties”, “sociale zelfperceptie van de leerling” en “acceptatie door klasgenoten”. Uit een Mokken Schaalanalyse blijkt dat de subschalen gematigd sterk tot sterk zijn. Het Dubbele Monotonie-Model is van toepassing op iedere subschaal. Dat impliceert dat de subschaalscores op een ordinale schaal liggen en de items invariant geordend zijn. Bovendien is de VSP betrouwbaar en zijn er sterke aanwijzingen voor de discriminante validiteit. Tevens komen uit een confirmatieve factoranalyse met behulp van LISREL aanwijzingen voor de convergente validiteit van de VSP naar voren. De fitmaten tonen dat het model van sociale participatie theoretisch standhoudt voor groep 3 en 4 en gedeeltelijk voor groep 5.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-01

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Evaluatie van de sociale dimensie van inclusief onderwijs: de ontwikkeling van een signaleringsinstrument voor leerkrachten om de sociale participatie van leerlingen met beperkingen in kaart te brengen. (2023). Pedagogische Studiën, 90(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14258