Langetermijneffecten van zittenblijven en afstromen op opleidingsniveau, participatie in levenslang leren en de beroepscarrière

Auteurs

  • H. Knipprath

Trefwoorden:

Samenvatting

De langetermijneffecten van zittenblijven en afstromen werden tot nu toe nauwelijks onderzocht. Daarom wordt in dit artikel aandacht besteed aan de effecten van zittenblijven en afstromen dat een veel gebruikt alternatief vormt voor zittenblijven in het secundair onderwijs, op opleidingsniveau, participatie in levenslang leren en de beroepscarrière. Op basis van Vlaamse longitudinale data wordt vastgesteld dat jongeren die minstens één keer zijn blijven zitten in het basis- of secundair onderwijs of afgestroomd zijn, een lager opleidingsniveau behalen dan normaalvorderenden. Zittenblijven en afstromen oefenen via dit opleidingsniveau een onrechtstreeks effect uit op de aanvang van de arbeidsloopbaan en participatie aan levenslang leren. Zittenblijven en afstromen hebben ook een rechtstreeks effect op arbeidsmarktuitkomsten op 29-jarige leeftijd. Zowel zittenblijven en afstromen hebben dus een blijvende impact op het leven na school.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-01

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Langetermijneffecten van zittenblijven en afstromen op opleidingsniveau, participatie in levenslang leren en de beroepscarrière. (2023). Pedagogische Studiën, 90(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14260