Overtuigingen als sleutel om zittenblijven te begrijpen en terug te dringen: een kwalitatieve analyse van overtuigingen over zittenblijven in Vlaamse scholen

Auteurs

  • G. Juchtmans
  • A. Vandenbroucke

Trefwoorden:

Samenvatting

Het hoge aantal zittenblijvers in Vlaanderen staat op gespannen voet met de resultaten van empirische studies (zie ook in dit nummer) die stellen dat zittenblijven negatieve langetermijneffecten heeft op het academisch en psychosociaal functioneren van leerlingen. Deze bijdrage tracht deze discrepantie tussen praktijk en empirische ‘evidentie’ te verklaren door een kwalitatief empirische analyse naar de verschillende soorten overtuigingen over zittenblijven en de wijze waarop deze overtuigingen een rol spelen in het beslissingsproces in scholen. De analyse steunt daarbij op kwalitatieve SiBO-data en 19 semi-gestructureerde interviews in twee basisscholen en drie secundaire scholen. Uit deze analyse blijkt dat de overtuigingen van Vlaamse leraren en directies niet eenduidig en in alle situaties zittenblijven legitimeren, maar dat het verlangen van leraren naar cognitief gemak, persoonlijke ervaringen die zittenblijven in een positief daglicht stellen en onderwijsovertuigingen over leren en evalueren, die ook door het onderwijssysteem ondersteund worden, een belangrijke rol spelen in het beslissingsproces en overtuigingen pro zittenblijven in scholen mee kunnen vormgeven.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-01

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Overtuigingen als sleutel om zittenblijven te begrijpen en terug te dringen: een kwalitatieve analyse van overtuigingen over zittenblijven in Vlaamse scholen. (2023). Pedagogische Studiën, 90(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14262