Effecten van zittenblijven in de derde kleuterklas op de wiskundegroei: een propensityscore-stratificatie-analyse

Auteurs

  • M. Vandecandelaere
  • G. Vanlaar
  • M. Goos
  • B. Fraine
  • J. Damme

Trefwoorden:

Samenvatting

In Vlaanderen doet ongeveer 4% van alle kleuters de derde kleuterklas opnieuw. Door middel van een propensityscore-stratificatieanalyse werden de effecten van zittenblijven in de derde kleuterklas op de groei in wiskunde doorheen het lager onderwijs onderzocht. Er werd gebruik gemaakt van de data van een grootschalig, longitudinaal onderzoek in Vlaanderen, namelijk het project ‘Schoolloopbanen in het basisonderwijs’ (SiBO). Er kan geconcludeerd worden dat zittenblijvers op het einde van het bisjaar beduidend lager scoren dan vergelijkbare leeftijdsgenoten die overgingen naar het eerste leerjaar. Op 10-jarige leeftijd is het prestatieverschil tussen beide groepen verminderd tot minder dan de helft. Toch zouden zittenblijvers gedurende hun ganse loopbaan in het lager onderwijs, gemiddeld genomen, hoger hebben gescoord voor wiskunde, waren ze toch overgegaan naar L1. Uit de resultaten blijkt voorts dat leerlingen die blijven zitten in de derde kleuterklas en equivalente leerlingen die later in hun lagere schoolloopbaan blijven zitten, vijf jaar na de treatment gelijk scoren voor wiskunde. Dat betekent dat het tijdstip van zittenblijven niet uitmaakt voor wat betreft de wiskundescores op 10-jarige leeftijd.

Downloads

Gepubliceerd

2023-05-01

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Effecten van zittenblijven in de derde kleuterklas op de wiskundegroei: een propensityscore-stratificatie-analyse. (2023). Pedagogische Studiën, 90(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/14265